lördag 10 oktober 2009

Ibland blir jag TOKIG!!!

Har hunnit sy en del...bilder kommer

Alla som har barn i skolan-nog finns det en förälder i varje klass som BARA MÅSTE vara där och greja och dona.
Jag blir TOKIG!
Denna förälder eller familj kanske jag skall säga gnäller om ALLT! Det är fel på hur borden ute står,hur badet går till (ja eleverna på våran underbara skola har förmånen att få åka och bada i simhallen! men det lär väl tas bort snart efter allt gnällande...) De ringer till skolan om en pojke tex har fått välja lag i bandyn två ggr i rad! ja ni fattar.... (stackars lärare)
Deras dotter kommer växa upp och bli...ja jag vet inte vad... att denna unge kallas morsgris är väl uppenbart-stackars unge! vissa föräldrar ser inte vad de gör mot sitt eget barn... (det är ju inte bra att vara fööör överbeskyddande)
Nä man kanske inte ska ha småbarn när man är över 40... man verkar ju bli helt paranoid...
(kanske elakt att dra den slutsatsen men jag har bara sett det här fenomenet hos de äldre föräldrarna,ber om ursäkt om jag trampar ngn på tårna...)

Haha de skulle hälsa på hemma hos oss (denna unge får asolut inte brottas/klättra el ngt likanande) här på sommaren hänger ungarna i det 10m höga sötbärsträdet och svajar med hinkar,de klättrar uppe på höloftet som är 3m upp... de springer ensamma i skogen där det inte finns ett hus på flera kilometer,dumt tycker vissa-ja kanske men barnen mår bra,lär sig ta hand om sig själva och varandra (får frisk luft på köpet!) och ja så har bondungar levt de senaste hundra åren...
Barn måste få vara just barn och leka och samtidigt lära sig ta lite ansvar-de skall ju ändå ut i den galna värld vi lever i!Vi kan inte beskydda dem mot allt och hela tiden tänka på vad som KAN hända för då kan man ju inte ens gå utanför dörren!
Min farmor växte upp på en gård tillsammans med 17 syskon där alla fick lära sig att hjälpa till och se efter varandra...tror det är vad som saknas idag!

2 kommentarer:

Madelene sa...

Jag kan inte annat än att hålla med dig!!!

Anonym sa...

Håller med dig! Upplever det dessutom i mitt jobb också eftersom jag är lärare. Det är så trist! Barn vallas oerhört mycket mer nu än förr och så mycket farligare har det faktiskt inte blivit....minsta lilla ska kollas, klagas på etc...och så undrar de varför vi blir så stressade och utbrända....örk.